- Home
- Hypotheken
- Stappenplan
Passende hypotheek in 5 stappen
Om tot een passende hypotheek te komen, doorlopen we een vast traject, zodat wij en u altijd weten waar we staan en wat er nog moet gebeuren.
In dit kosteloze informatiegesprek komen de volgende punten aan de orde:
- U vertelt over uw situatie, uw wensen en wat u nodig heeft
- Wij vertellen wat we doen, hoe we dat doen en wat de kosten en voorwaarden zijn
- We geven een nadere toelichting op deze 5 stappen
- Voor zover mogelijk bespreken we uw mogelijkheden en beantwoorden we eventuele vragen.
Na afloop van het gratis informatiegesprek beslist u of u verder wilt naar de volgende stap. Pas dan begint het echte adviestraject. Dit is ook het moment waarop wij de opdracht bevestigen. We beschrijven duidelijk wat we gaan doen en wat de kosten voor ons hypotheekadvies zijn.
Als we samen het adviestraject ingaan, hebben we een aantal documenten nodig waarmee we de hypotheek kunnen aanvragen. Die ontvangen we graag digitaal. Voorbeelden zijn uw identificatiebewijs, een werkgeversverklaring, salarisstrook, een recente aangifte inkomstenbelasting en een volledig overzicht van uw vermogen en schulden. U krijgt van ons een lijstje van alle documenten die we nodig hebben.
In het adviesgesprek staan de volgende punten op de agenda:
- Uw financiële situatie, nu en in de toekomst
- Mogelijke hypotheekconstructies
- De actuele rente bij verschillende hypotheekverstrekkers
- Welke bruto en netto maandlasten daaruit voortvloeien
- De risico’s die een rol spelen bij een hypotheek
- De oplossingen die hypotheekverstrekkers en verzekeraars hiervoor hebben.
Financieel adviesrapport en samenvatting
We maken van dit adviesgesprek een handige samenvatting voor u, zodat u alle informatie altijd bij de hand heeft. Ook krijgt u naar aanleiding van dit gesprek een financieel adviesrapport. In dit rapport maken we duidelijk welke mogelijkheden er zijn en welke hypotheken volgens ons het beste bij u en uw situatie passen. Op basis hiervan kunt u beslissen welk hypotheekvoorstel uw voorkeur heeft.
In deze derde stap in het traject vragen we een offerte aan voor de hypotheek die uw voorkeur heeft. Als de offerte binnen is, kijken we samen met u naar
- de aangeboden hypotheekvorm
- het hypotheekbedrag
- het rentepercentage
- uw maandelijkse kosten
- de rentevaste periode
- de voorwaarden
Al deze punten zijn erg belangrijk. Ze verschillen per hypotheekverstrekker. De voorwaarden kunnen uitgebreid zijn en veel vragen oproepen. Wij zijn er om al uw vragen te beantwoorden. Soms verlangt de hypotheekverstrekker een taxatierapport. Dat regelen wij voor u. Ook een overlijdensrisicoverzekering is iets dat hypotheekverstrekkers vaak eisen, en ook daarbij helpen we u graag. We zoeken voor u de gunstigste verzekering die perfect past bij uw situatie.
Is de offerte naar tevredenheid? Dan zet u er een handtekening onder. Laat het maar aan ons over om de getekende offerte en alle documenten die u heeft aangeleverd, naar de hypotheekverstrekker te sturen.
Hypotheekofferte is beperkt geldig
In de hypotheekofferte staat aangegeven hoe lang de ondertekende offerte geldig is. Belangrijk om te weten is dat de uiteindelijke hypotheekakte binnen deze termijn bij de notaris ondertekend moet zijn. Heeft u langer nodig? Vertel het ons meteen. Dan kunnen we een hypotheekofferte aanvragen met een geldigheidsduur van 1 jaar.
Acceptatie van de hypotheek
Als de hypotheekofferte is getekend en samen met alle documenten is opgestuurd, houden we de voortgang van het acceptatietraject scherp in de gaten. We hebben geen invloed op dat traject, maar doen er alles aan om in contact te blijven met de hypotheekverstrekker zodat u zo snel mogelijk groen licht krijgt.
Terwijl we wachten op de acceptatie van uw hypotheek, helpen we u met het afsluiten van alle verzekeringen die u nodig heeft voor uw nieuwe woning, zoals een inboedelverzekering en een brandverzekering.
De notaris speelt een grote rol in het laatste deel van het hypotheektraject. De hypotheekakte moet worden ondertekend bij de notaris en de geldstromen verlopen via het notariskantoor.
Als de hypotheekverstrekker het acceptatietraject afsluit met een positieve beslissing, wordt het geld gestort op de derdengeldenrekening van de notaris. De notaris stuurt u een overzicht van de kasstromen. Dat noemen we een nota van afrekening. Als u uw nieuwe woning geheel of gedeeltelijk met eigen geld betaalt, overlegt u met de notaris wanneer uw geld op de derdengeldenrekening moet staan. Meestal is dit uiterlijk 3 werkdagen voor het passeren van de koopakte en hypotheekakte. Wij controleren alle conceptakten en de nota van afrekening voor u. Ook helpen wij u bij het afsluiten van een opstalverzekering.
Verbouwing & bouwdepot
Gaat u verbouwen en heeft u die verbouwing meegenomen in uw hypotheekaanvraag? Dan kan de hypotheekverstrekker hiervoor een bouwdepot openen. Hier gelden speciale regels voor, die per hypotheekverstrekker verschillen. Meestal is het zo dat de waarde van dit bouwdepot niet naar de derdengeldrekening van de notaris gaat. Als u kosten heeft gemaakt voor de verbouwing, stuurt u kopieën van de rekeningen naar de hypotheekverstrekker. Die betaalt de facturen dan vanuit het bouwdepot of maakt geld over naar uw bankrekening om de betalingen te doen. Uw hypotheekverstrekker vertelt u wat precies de spelregels zijn voor het gebruik van het bouwdepot.
Service na ondertekening van de hypotheekakte
Als de koopakte en hypotheekakte bij de notaris zijn ondertekend, bent u de eigenaar van een nieuwe woning. Gefeliciteerd! Maar u bent er natuurlijk nog niet. U krijgt de hypotheekpolissen nog. En hoe zit het met de voorlopige teruggave en/of belastingaangifte?
Geen paniek. Dat regelen wij tot in de finesses voor u. Wij controleren de hypotheekpolissen zodra ze binnenkomen, en coördineren de belastingformaliteiten voor u. Ook voor andere vragen staan we u met raad en daad bij.